Сучасне суспільство потребує особистостей, здатних критично мислити, брати на себе відповідальність, приймати рішення. Шкільна історія не лише навчає, а й виховує. Її метa – не подaти ідеaльну інформaцію про історію, як це було раніше, а спонукати учнів сприйняти події на емоційному рівні. Одним із шляхів, яким можнa підвести учнів до сaмостійних роздумів про історію, є нaвчaння у формі проекту, в якому використовується метод усної живої історії.

Конкурс «Усна історія» організовано Асоціацією з міжнародних питань (Asociace pro mezinárodní otázky, AMO) при підтримці МЗС ЧР і проводиться з 2015 року. Два роки поспіль я, вчитель історії Судилківського ліцею, який завжди активно долучається до освітніх реформ, до реалізації проектів, спрямованих на підтримку творчої ініціативи педагогів, їх громадської активності, разом з ученицею Сінтюк Яною брали у ньому участь.

У 2018 році наш проект «Від комсомольського лідера - до переконаного націоналіста» (інтерв'ю із вчителем географії Грицюком В. С.). увійшов у десятку переможців, був відзначений дипломами та подарунками.

У 2019 році проект «Служити Богу – служити людям» зайняв друге місце у чільній десятці конкурсу «Усна історія» і я отримала запрошення здійснити освітню подорож до Чехії. Разом з іншими переможцями конкурсу я відвідала Прагу впродовж 15-19 грудня 2019 року.


Мандрівка подарувала багато цікавих, приємних і корисних моментів. Ми відвідали чеську школу «Vratislavova», отримали гарний досвід для того, щоб внести зміни в школу українську. Комфорт для учнів та вчителів, домашній затишок та простота, відсутність роками вироблених ритуалів – цього дуже бракує у нас. Особливий респект привітному заступнику директора пану П. Мартіновскому, який професійно відповідав на наші запитання та, як гостинний господар, пригощав смачною кавою.

Відвідини Інституту досліджень тоталітаризму, Центру візуальної історії «Malach», Інституту «Пам'ять народу» розширили мої знання та вміння в галузі усної історії, дали змогу набути нового, корисного та пізнавального досвіду.

У теплій та невимушеній атмосфері було проведено презентацію наших шкільних проектів і я мала нагоду розповісти про успіхи та труднощі, які виникали під час написання конкурсної роботи.

Чудовою була і культурна складова подорожі: незабутня екскурсія столицею Чехії, відвідування Національного музею та Національної галереї Праги. Ми отримали нагоду познайомитися з оригіналами картин Моне, Ван Гога, Пікассо, Делакруа, Мухи та інших відомих митців. Я вважаю, що цей конкурс був дуже корисним. Він сприяє вивченню новітньої історії з погляду мультиперспективності. Під час проекту учні навчаються формулювати питання, робити інтерв’ю, аналізувати його, визначати поле для дискусій. Реалізація проекту допомагає усвідомити, що історію створюють звичайні люди, які, залежно від виховання, світогляду, досвіду, по-своєму інтерпретують історичні події, свідками або учасниками яких були. Важливо зберегти спогади людей, поки є така нагода.

Величезна подяка за організацію нашої змістовної освітньої подорожі, теплу атмосферу, затишок та подарунки співробітниці АМО Валентині Люля, координатору міжнародних освітніх проектів АМО Зденкі Вагнеровій, голові журі, доктору історичних наук Юрію Волошину. Висловлю думку, що нині участь у міжнародних проектах – це не просто модний тренд, а обов’язковий елемент освітнього процесу, який дозволить розширити власний світогляд, пізнати нові можливості для викладання, набути актуальних знань і навичок, знайти нових друзів за кордоном. Особисті контакти між людьми завжди сприяють як покращенню відносин між країнами, так і порозумінню між народами, що дозволить нам адаптуватися в глобальному світі.





Ірина Болюх, вчитель історії Судилківського ліцею, Судилківської сільської ради